جستو جو
جست و جو

تکراربا اصلاح/ کاهش ۳۵ درصدي مصرف آب در حوضه درياچه اروميه با اجراي طرح کشاورزي پايدا (خبرگزاری صدا و سیما)

تکراربا اصلاح/ کاهش ۳۵ درصدي مصرف آب در حوضه درياچه اروميه با اجراي طرح کشاورزي پايدا (خبرگزاری صدا و سیما)
یکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴

مهاباد/خبرگزاری صداوسیما/اقتصادی
مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه با اجرای طرح کشاورزی پایدار ۳۵درصد کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مدیر طرح ملی حفاظت از تالابهای ایران در حاشیه بازدید از تالاب کانی برازان شهرستان مهاباد گفت: مرحله نخست این طرح در وسعت ۳۰ هزار هکتار از حوضه دریاچه ارومیه با موفقیت اجرا شده است.
محسن سلیمانی با اشاره به اینکه این طرح از طریق مشارکت جوامع محلی و در قالب همکاری دولت ژاپن و جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته آغاز شده است افزود: مرحله نخست در ۴۱ روستا واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استانهای آذربایجان غربی و شرقی با معرفی شیوه های کشاورزی پایدار به این روستاها با موفقیت اجرا شده است.
سلیمانی گفت، اجرای این طرح سبب کاهش مصرف آب در سطح مزرعه، کاهش استفاده از نهاده های کشاورزی، حفظ و یا افزایش درآمد کشاورزان در واحد سطح، حمایت از تنوع زیستی دریاچه ارومیه و تالابهای اقماری و اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی در مورد نقش ذینفعان مختلف در احیای این دریاچه شد.
مدیر طرح ملی حفاظت از تالابهای ایران اضافه کرد، مرحله دوم اجرای برنامه استقرار کشاورزی پایدار با راهبردIPMCهم اکنون در ۷۵روستا آغاز شده که در این راستا توافق نامه همکاری با سازمان جهادکشاورزی به انجام رسیده و سایت های پروژه در کمیته راهبری استانهای آذربایجان غربی و شرقی مشخص و با شرکتهای اجرایی محلی نیز عقد قرارداد انجام شده است.
این طرح با مشارکت ۱۵ هزار کشاورز و ۳۰۰کارشناس غیردولتی در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و با همکاری ایران و ژاپن و UNDP (برنامه عمران سازمان ملل متحد) انجام می شود.

ارسال شده در دسته بندی نشده