جستو جو
جست و جو

تبعات خشکی دریاچه ارومیه از شیوع سرطان تا افزایش فشار خون حاشیه‌نشینان

تبعات خشکی دریاچه ارومیه از شیوع سرطان تا افزایش فشار خون حاشیه‌نشینان
چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴
تسنیم گزارش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، خشک شدن دریاچه ارومیه به غیر از بر هم زدن شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه سبب بروز نگرانی‌هایی در ساکنان حاشیه آن شده است.

امروز از گوشه و کنار شهرهای حاشیه دریاچه ارومیه به گوش می‌رسد که آمار برخی بیماریهای تنفسی و گوارشی رو به افزایش است و مردم و مسئولان با کمترین آگاهی که در این زمینه دارند آن را مربوط به تبعات خشکی دریاچه ارومیه اعلام می‌کنند چرا که دانشگاه علوم پزشکی به طور رسمی برای تحقیق و پژوهش در زمینه آثار خشکی دریاچه ارومیه بر سلامت ساکنان مردم حاشیه دریاچه ارومیه وارد عمل نشده است.

هادی بهادری، مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه در جلسه‌ای که با خبرنگاران برگزار شده بود اظهار داشت: تا کنون تبعات خشکی دریاچه ارومیه آنگونه که باید به مردم بازگو نمی‌شد ولی اکنون وقت آن رسیده به صورت شفاف با مردم صحبت کرد و آن‌ها را از آثار و تبعات خشکی دریاچه ارومیه آگاه ساخت چرا که بخش مهمی از احیای دریاچه ارومیه به دست خود مردم است.

بهادری در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: با توجه به تحقیقاتی که اخیراً توسط آذربایجان شرقی در روستاهای اطراف آذرشهر انجام‌ شده نتایجی از قبیل خس‌خس سینه در کودکان، آب‌مروارید در افراد مسن، سقط‌جنین احشام و فشارخون بالا نیز دیده‌ شده است.

مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی تصریح کرد: اشعه ماوراء بنفش در اطراف دریاچه ارومیه ۲ و نیم برابر افزایش یافته است که می‌تواند پاسخی برای بالا رفتن آمار سرطان در اطراف دریاچه ارومیه باشد.

عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه بر این باور است که با خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی تا فاصله چند کیلومتری از دریاچه ارومیه غیر ممکن بوده و باید ساکنان حاشیه دریاچه مهاجرت کنند و در صورت امکان این اقدام، تامین هزینه و مکان پذیرش این تعداد از مردم نیز جای سوال دارد.

نخستین قدم موثر در نجات دریاچه ارومیه تغییر فرهنگ مصرف آب کشاورزی است

وی خواستار این است که تبعات خشکی دریاچه ارومیه تحقیق و بررسی و به صراحت برای مردم بازگو شود تا با جدیت بیشتر در امر احیای دریاچه ارومیه مشارکت کنند چرا که نخستین قدم موثر در نجات دریاچه ارومیه تغییر فرهنگ مردم در مصرف آب کشاورزی است.

کلانتری در بیان تبعات خشکی دریاچه ارومیه به خبرنگار تسنیم گفت: اصلی ترین تهدید خشکی دریاچه ارومیه از سوی نمک آن است، با خشک شدن دریاچه ارومیه نمک وارد زندگی مردم و دام و گیاهان اطراف دریاچه ارومیه شده و زندگی آنان را مختل می‌کند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، نتایج تحقیقات تبعات به وجود آمده از سوی خشکی دریاچه آرال را برشمرد و گفت: بیماری‌های پوستی و تنفسی و برخی بیماریهای لاعلاج دیگر از تبعات خشکی دریاچه آرال بوده است که این تبعات نیز در اثر خشکی دریاچه ارومیه، قابل مشاهده است.

کلانتری ریزگردهای دریاچه ارومیه را که عامل اصلی بروز بیماری‌های پوستی و تنفسی است دو نوع خواند و تصریح کرد: یکی از این ریزگرد‌ها در حاشیه دریاچه ارومیه است که بر اثر بی‌آبی به وجود آمده و دیگری نیز به داخل دریاچه ارومیه مربوط است.

وی اظهار داشت: برای جلوگیری از ریزگردهای داخل دریاچه ارومیه باید آن را مرطوب نگه داشت تا باد نتواند این ریزگرد‌ها را در هوا معلق کند و همه تلاش بر این است که تا آنجایی که ممکن است سطح دریاچه ارومیه مرطوب بوده و نمک‌ها حالت چسبندگی داشته باشند.

کلانتری برداشت‌های غیرفنی نمک را از دریاچه ارومیه عاملی دانست که در تشدید ریزگردهای نمک دریاچه ارومیه موثر بوده و افزود: برخی برداشتهای نمک دارای مجوز و برخی نیز بدون مجوز هستند ولی در هر حال برداشت‌های غیر فنی به دریاچه ارومیه لطمه وارد می‌کند و هر مجوز‌دار نمی‌تواند به هر روشی برداشت داشته باشد.

افزایش بیماری‌های ریوی و بینایی از عوامل خشکی دریاچه ارومیه است

عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: طوفان نمکی که از سطح دریاچه ارومیه برمی‌خیزد بسیار خطرناک‌تر از طوفان‌های شنی است اما به سبب اینکه سطح دریاچه ارومیه تا ۱۰ درصد از رطوبت برخوردار است تا کنون طوفان نمک به معنای واقعی خود رخ نداده است.

وی با بیان اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد دریاچه ارومیه خشک شده و آب و هوای منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است تصریح کرد: با از دست رفتن رطوبت سطح دریاچه ارومیه بروز اختلالاتی در بینایی مردم حاشیه دریاچه ارومیه و بیماریهای سرطانی در زمینه‌های پوست، ریه و در حالت کلی بروز بیماریهای گوش و حلق و بینی افزایش می‌یابد.

ارسال شده در دسته بندی نشده