جستو جو
جست و جو

بسته های محتوایی گفتگو ها مقالات پایش پروژه ها مطالعات تطبیقی تصاویر ماهواره ای حمایت کشاورزان از برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه

بسته های محتوایی گفتگو ها مقالات پایش پروژه ها مطالعات تطبیقی تصاویر ماهواره ای حمایت کشاورزان از برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴

نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: کشاورزان استان از آموزش های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای تغییر الگوی کشت و آبیاری در این منطقه استقبال خوبی کرده اند.


دکتر هادی بهادری در جریان بازدید از روند اجرای کارگاه آموزشی کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در روستای ایگدیر از توابع ارومیه در جمع کشاورزان افزود: انتقال مطالب مربوط به کشاورزی نوین و بسترسازی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی توسط مهندسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی آذربایجان غربی به بهره برداران این بخش به خوبی انجام می شود و استقبال کشاورزان از این آموزش ها به منزله حمایت آنها از برنامه های مصوب احیای دریاچه ارومیه است.
وی با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه به مشارکت همگانی نیازمند است، اظهار کرد: در کنار آموزش های ستاد احیای دریاچه ارومیه به کشاورزان، افراد شاخص و برجسته این قشر پرتلاش می بایست انتقال این آموزه ها به گروه های مختلف کشاورزان را در سرلوحه کارهای خود قرار دهند چراکه فرهنگ سازی در این بخش یکی از مصادیق امر به معروف در جامعه اسلامی ما است.
نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزان مصرف آب برای تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی نیز گفت: متاسفانه میزان مصرف آب برای تولید این محصولات در استان ما بسیار بالاست و این امر نشان می دهد که بخش کشاورزی ما با استانداردهای رایج دنیا فاصله زیادی دارد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.
بهادری اضافه کرد: افزایش بی رویه سطح زیر کشت در سال های گذشته نیز از دیگر عواملی است که میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را افزایش داده و همین عوامل نرسیدن آب به پیکره دریاچه ارومیه و در نهایت خشک شدن دریاچه ارومیه را باعث شده است.
وی تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی را نیز از دیگر عوامل افزایش بی رویه مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ذکر و خاطر نشان کرد: در گذشته محصولات کشاورزی این حوضه اکثرا به صورت دیم کاشته می شدند و باغات انگور نیز کم آب بر بودند، اما متاسفانه در بیست سال اخیر الگوی کشت به سمت کشت محصولات آبی و پر آب بر تغییر یافته است.
نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی همچنین در پاسخ به سوالات کشاورزان در خصوص اقدامات عملی دولت برای احیای دریاچه ارومیه با تشریح پروژه های عمرانی در دست اجرا گفت: دولت تدبیر و امید برای اولین بار به موضوع دریاچه ارومیه توجه جدی کرده و اعتبارت خوبی برای اجرای برنامه های مصوب احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته است.
بهادری اضافه کرد: انتقال آب از حوضه های دیگر به دریاچه ارومیه نیز با جدیت بیشتری در دست اقدام است و دستگاه حفاری TBM برای حفر تونل در مسیر انتقال آب در یکی از این حوضه ها وارد استان شده است و از شهریور ماه حفر تونل ۳۷ کیلومتری در این مسیر در دستور کار قرار می گیرد.
کارگاه های آموزشی کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دو مرحله به اجرا درآمده است و با اجرای آن ۳۵ هزار
بهره بردار بخش کشاورزی در یک هزار و ۷۵ روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسط ۲۶۰ نفر از مهندسین کشاورزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی آذربایجان غربی با اهداف و برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه آشنا می شوند.

ارسال شده در دسته بندی نشده