جستو جو
جست و جو

بازدید دکتر تجریشی از دانشگاه تبریز و هم اندیشی با مدیران دستگاه های اجرایی

بازدید دکتر تجریشی از دانشگاه تبریز و هم اندیشی با مدیران دستگاه های اجرایی
یکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴
محمد مسعود تجریشی– مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیا

به گزارش روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی دکتر تجریشی و هیات همراه ایشان با نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان و بخش پایش دانشگاه تبریز از پروژه های مانیتورینگ و رصد سیستم های ماهواره ای تصاویر ماهواره ای NOAA AVHRR سنجنده های ۱۵ و ۱۸، بازدید کردند در این بازدید دکتر علی اکبر رسولی،پژوهشگر و استاد دانشکده جغرافیا وبرنامه ریزی و مسئول مرکز GISدانشگاه تبریز،ضمن توضیحات لازم در خصوص اجرای راه اندازی دستگاه گیرنده ماهواره ای دانشگاه جهت بهره برداری از اطلاعات ماخوذه در پایش و مطالعات ریزگردهای دریاچه ارومیه این روند را گامی نو در عرصه پایش عملیات احیای دریاچه ارومیه توسط دانشگاه تبریز خواند و گفت :زیر ساخت های لازم جهت انجام این پروژه وجود دارد و فعلا به صورت آزمایشی این سیستم در حال رصد و پایش میباشد.


دکتر ساعی نیز در جلسه بعد از ظهر دانشگاه در جمع نمایندگان و مدیران کل دستگاه های اجرایی ، اساتید دانشگاه تبریز و نمایندگان سازمان های مردم نهاد استان ضمن تقدیر و تشکر از همه فعالین احیای دریاچه ارومیه و نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه دکتر تجریشی و هیات همراه افزود: استراتژی دفتر منطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در سال اول اگاهی سازی و اطلاع رسانی در شهر تبریز و شهرستانهای حوضه آبریز بود که بحمدالله توانستیم با برگزاری همایش ها ، جلسات آموزشی و آگاهی سازی و … بحران دریاچه ارومیه و کمبود آب را با مشارکت مردم مطرح و همت مضاعفی را درامور فرهنگی _اجتماعی احیای دریاچه ارومیه بکار بندیم در سال دوم نیز ورود به روستاها الویت اقدامات فرهنگی خواهد بود که انشالله با همکاری و همیاری مردم و مسئولین اجرایی به این امر مهم جامعه عمل میپوشانیم.

دکتر تجریشی نیز ضمن تقدیر و تشکر از دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت : هر مسئله ای را نمی توان به صورت یک مسئله مالی حل نمود. احیای دریاچه ارومیه یک اعتقاد است که باید به صورت همگانی گسترش یابد. چرا که بعضی از مسائل ماهیت اجتماعی فرهنگی دارند. شاید به همین خاطر است که یکی از ارکان ستاد همان مباحث فرهنگی است که به صورت متمرکز به آن پرداخته می شود.

وی در ادامه با اشاره به مصرف زیاد آب در بخش کشاورزی ادامه داد : آن چه که حق مردم در حوزه آب بوده، بهره برداری منطقی از منابع آبی می باشد. اگر مسئله آب را جدی نگیریم تمدن خود را از دست خواهیم داد. هم اکنون به بسیاری از افرادی که پدیده های اجتماعی را تحلیل می کنند نیازداریم تا دستگاه های اجرایی مورد حمایت خود قرار دهند.

معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد از دارایی ها آبی کاهش پیدا کرده و جمعا در حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب در منابع موجود می باشد. در برنامه ششم توسعه آب در اولویت اول می باشد و محیط زیست در اولویت دوم می باشد. اگر بتوانیم سیاست های ستاد احیا و برنامه های آتی را از مسئولین به مردم درست انتقال دهیم قطعا راحت تر می توانیم منابع را مدیریت نماییم.

مهندس هاشمی مدیر کل محترم آب منطقه ای استان ضمن مهم دانستن موضوعات اجتماعی و فرهنگی گفت : طرح های اجتماعی-فرهنگی خیلی سخت تر از احداث یک سد می باشند. چرا که در بحث سدسازی همه موارد مشخص می باشد. در سدسازی چارچوب، پیمان کار و همه مواردی که به نوعی منجر به پیشرفت طرح می گردند مشخص می باشند ولی در طرح های اجتماعی این مسئله اصلا مشخص نیست. و باید چارچوب طرح های اجتماعی در امر احیای دریاچه ارومیه مشخص گردد و از تمامی پتانسل های استان بهره بگیریم تا بتوانیم این امر را به نحو احسن انجام دهیم
در این جلسه مهندس مهری مدیر کل جهاد کشاورزی استان نیز ضمن ارائه پاور پوینت مرتبط با فعالیت های اجتماعی جهاد کشاورزی در امر احیای دریاچه ارومیه در حوضه های آبریز دریاچه ارومیه گفت : بحث و راه کارهای عمومی-اجتماعی بهتر است با اعداد و ارقام تکمیل گردند.

ارسال شده در دسته بندی نشده